NAZA H Virker det....

Spørgsmål og svar om helikopterflyvning og helikopterteknik.
Brugeravatar
Bjarne
Indlæg: 39
Tilmeldt: 08 jan 2017 18:33
Kontakt:

NAZA H Virker det....

Indlæg af Bjarne » 30 jun 2017 19:30

... det gamle Naza H - jow det gør det!. Det har jo trods alt en 5 - 6 år på bagen.

naza.jpg
I haven't lost my mind. It's backed up on tape somewhere.

Brugeravatar
Asger
Indlæg: 92
Tilmeldt: 07 jan 2017 22:20
Kontakt:

Re: NAZA H Virker det....

Indlæg af Asger » 05 jul 2017 21:24

Du er klar over at der var nogle problemer med Naza H i forhold til Naza M :sorry
All helis and planes have an expiration date stamped on them... you only find it after you crash!!

Brugeravatar
Bjarne
Indlæg: 39
Tilmeldt: 08 jan 2017 18:33
Kontakt:

Re: NAZA H Virker det....

Indlæg af Bjarne » 05 jul 2017 23:26

Naza M er til multirotor, alså droner.
Har læst en masse om den på RCgroups.com, også de forskellige måder at starte på. Nogle benytter at gå uden om Naza og gå direkte til throttle på ESC. Så det vil jeg prøve, når jeg engang får den monteret. Der er alligevel mange der idag flyver med den, især skala.
I haven't lost my mind. It's backed up on tape somewhere.

Brugeravatar
Stig
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25 jan 2017 10:00
Kontakt:

Re: NAZA H Virker det....

Indlæg af Stig » 06 jul 2017 12:25

Flere har brugt et Y kabel til at forbinde fra Modtager til Naza og til ESC.
Du kan jo prøve dette, og sæt så lige en servo til udgangen på Naza også. læg så mærke til at servoen der er forbundet til Naza ophører med at virke så snart du aktiverer Gyro eller Atti mode. Det er dette der har skabt store problemer ved start og landing i disse modes. Naza laver en fastholdelse af omdrejningerne eller lukker simpelhen forbindelsen, uanset om den er stor eller lille. D.v.s at der ingen kontrol er med motorhastigheden, den er fastholdt. Og Naza benytter den ikke.

Hvorfor det er lavet sådan vides ikke, men mon det ikke var en forberedelse til autostart og landing, som aldrig blev til noget !
Ved at gå helt udenom Naza ved throttle og direkte til ESC'en får du fuld kontrol, - uanset. :D

lilo
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24 jan 2017 14:12
Kontakt:

Re: NAZA H Virker det....

Indlæg af lilo » 06 jul 2017 12:28

De findes på Ebay, en sjældent gang imellem og de bliver revet væk når de er der, så nogen bruger dem.

Brugeravatar
Bjarne
Indlæg: 39
Tilmeldt: 08 jan 2017 18:33
Kontakt:

Re: NAZA H Virker det....

Indlæg af Bjarne » 09 jul 2017 18:29

Stig skrev:
06 jul 2017 12:25
Flere har brugt et Y kabel til at forbinde fra Modtager til Naza og til ESC.
Du kan jo prøve dette, og sæt så lige en servo til udgangen på Naza også. læg så mærke til at servoen der er forbundet til Naza ophører med at virke så snart du aktiverer Gyro eller Atti mode. Det er dette der har skabt store problemer ved start og landing i disse modes. Naza laver en fastholdelse af omdrejningerne eller lukker simpelhen forbindelsen, uanset om den er stor eller lille. D.v.s at der ingen kontrol er med motorhastigheden, den er fastholdt. Og Naza benytter den ikke.

Hvorfor det er lavet sådan vides ikke, men mon det ikke var en forberedelse til autostart og landing, som aldrig blev til noget !
Ved at gå helt udenom Naza ved throttle og direkte til ESC'en får du fuld kontrol, - uanset. :D
Det er nok her hunden ligge begravet, hvis man begynder at benytte motorkontrollen og samtidig skifter modes, så sker der lige pludselig noget når der kommer større eller mindre omdrejninger.
Derfor anbefaler også at skifte mode til manuel lige før man lander, derved har du kontrol over landingen.
I haven't lost my mind. It's backed up on tape somewhere.

Brugeravatar
Jørgen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 feb 2017 10:12
Kontakt:

Re: NAZA H Virker det....

Indlæg af Jørgen » 12 jul 2017 15:56

Her er lige en fed video der viser hvad systemet kan.



Brugeravatar
Bjarne
Indlæg: 39
Tilmeldt: 08 jan 2017 18:33
Kontakt:

Re: NAZA H Virker det....

Indlæg af Bjarne » 30 jul 2017 16:39

skop.jpg
Under en kæmpe tordenbyge fik jeg lige tid at sætte Naza til et scope for at se hvad det er der sker. Under alt andet end manuelt bliver throttle stående hvor den står, også selv om naza enheden bevæges op eller ned.
Selv når senderen slukkes, rokker den ikke ud af stedet, den bliver hvor den er. D.v.s. at heli ikke falder til jorden med et brag selvom der slukkes for senderen eller heli mister forbindelsen.

Det lyder jo umiddelbart godt nok, men der gives jo så ikke mere gas hvis helien falder en smule .
I haven't lost my mind. It's backed up on tape somewhere.

Brugeravatar
Stig
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25 jan 2017 10:00
Kontakt:

Re: NAZA H Virker det....

Indlæg af Stig » 30 jul 2017 20:52

har du prøvet at sætte oscilloscopet på de andre udgange også ??

Brugeravatar
Jørgen
Indlæg: 5
Tilmeldt: 25 feb 2017 10:12
Kontakt:

Re: NAZA H Virker det....

Indlæg af Jørgen » 30 jul 2017 21:20

Stig skrev:
06 jul 2017 12:25
Hvorfor det er lavet sådan vides ikke, men mon det ikke var en forberedelse til autostart og landing, som aldrig blev til noget !
Ved at gå helt udenom Naza ved throttle og direkte til ESC'en får du fuld kontrol, - uanset. :D
Jeg tror de opgav autostart og landing af den simple grund at det var meget farligt. En autolanding, er der ingen der tager hensyn til publikum eller deltagere, den lander bare. At det så kan gøres med en drone er også mindre farligt, tænk på helikopterens rotoren diameter og den kraft den kører rundt med.

Besvar

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 0 gæster